زیتون

ازدواج آسان است؟!

پنجشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۵۱ ق.ظ
عکس از مریم حدادیعکس از مریم حدادی

وقتی قرار باشد خانه‌ای ساخته شود، اصل‌ش این است که به دنبال بهترین نقشه و ابزار لازم باشیم. حالا ازدواج که محکم‌ترین بنا‌هاست احتیاج به وسواس خاصی در انتخاب نقشه دارد که تا بهشت پایدار باشد و گزندی به آن نرسد. اگر از روی نقشه حرکت کنیم.
کانون ازدواج آسان همان جایی است که سعی می کند راه ناصاف این‌ روزهای ازدواج را هموار کند.

چرا کانون ازدواج آسان؟
ساختمان قدیمی آن طرف خیابان که از پشت پرده‌‌های دفتر کانون دیده می‌شود از اولین دلایل تاسیس کانون ازدواج آسان بوده است. ساختمان قدیمی روزی دادگاه خانواده بوده. می گویند روزهایی که صف‌های طولانی دادگاه را می‌دیدند به فکر بودند که نگذارند کار زندگی‌ها به این مرحله برسد. می‌خواستند اصولی‌تر مشکل را حل کنند خیلی قبل‌تر از این‌که کار به این صف‌ها و ساختمان قدیمی بکشد. پس همان ۱۷ سال قبل کانون ازدواج آسان را تشکیل دادند.

مهریه باید کم باشد
یکی از شرایط کانون برای ثبت نام مهریه کم  بوده است. اما این‌روزها کم‌تر کسی مهریه پایین دارد. مسئول کانون می‌گوید عروس با مهریه زیر صد سکه نداریم. می‌گوید حتی شاید در شهرستان‌ها سخت‌گیری ها در این زمینه بیشتر هم باشد.

مراسم‌‌ آبرومندانه
کانون مراسم ازدواج زوج‌های جوان را بدون هیچ اسمی از خودش برگزار می کند و سعی می کند پذیرایی های مراسم به بهترین شکل انجام شود.

جهیزیه نداریم
حاج خانم حسنی از مسئولین کانون است. با دلسوزی تمام در این مجموعه فعالیت می‌کند. از جهیزیه‌ای می‌گوید که زمانی با کم‌ترین قیمت در اختیار زوج‌های جوان قرار می‌گرفته از نگرانی‌هایشان برای جهیزیه‌هایی که با سختی باید تهیه شود. در این یکی دو ماه اخیر با تغییر قیمت‌های بازار، کانون دیگر مثل سابق نمی‌تواند پاسخ‌گوی زوج‌های جوان باشد.

فقط ازدواج نیست
کانون ازدواج آسان در کنار تسهیل امور ازدواج، اشتغال‌زایی نیز داشته است. دوخت لباس‌های عروس، معرفی عروس‌ها به آرایشگاه‌های مورد نظر کانون، عکاسی و فیلمبرداری مراسم و… همه‌ و همه مشاغلی است که در کنار سر و سامان دادن زوج‌های جوان فعال شده‌اند.

گره‌های ازدواج
می گویند با تسهیل این امور می‌توان خیلی از گره‌های ازدواج را باز کرد. می‌شود خیلی از آبروها را خرید. بیشتر مشکلات زمانی است که جوان‌ها و خانواده باید درآمد اندک مراسم‌ها را برگزار کنند.

ارتباط هست
بعضی افراد بعد از چندین سال به کانون سر می‌زنند و خودشان را از مراجعین کانون معرفی می‌کنند که چند سال پیش با کمک‌های همین جمع به خانه بخت رفته‌اند.

 قایقِ زندگی
پای صحبت‌های حاج خانوم حسنی که بنشینی گذر زمان را متوجه نخواهی شد. دلسوزانه جواب همه سوال‌ها را می دهد. ازدواج را به قایقی تشبیه می‌کند که باید در اقیانوس زندگی به مسیر خودش ادامه دهد. دریا گاهی آرام است گاهی طوفانی. باید با بالا پایین‌هایش ساخت. می‌گوید جوان‌های مجردِ این روزهای ما کم‌تر با مشکلات زندگی آشنا شده‌اند کمتر در جریان اتفاقات مالی خانواده‌شان قرار می ‌گیرند به خاطر همین بعد از ازدواج که روی دیگر زندگی را ببینند سختی‌ها را درک می‌کنند و معلوم نیست بتوانند درست مدیرت‌ش کنند یا نه.

نیاز به آموزش داریم
خیلی از مشکلات زندگی جوانان به خاطر عدم آگاهی آنان است، مسئولین کانون ازدواج آسان معتقدند اگر در مدرسه و دانشگاه آموزش‌های لازم را ببینند تا بدون اطلاع و آگاهی وارد زندگی نشود و مشکلی برای‌شان به وجود نیاید.

اوایل کار آسان‌‌تر بود
می‌گویند اوایلی که کانون کار خود را آغاز کرده بود، کار خیلی آسان ‌تر بود. توقع‌ عروس‌ ها و خانواده ‌ها کم‌تر از امروز بوده. با شرایط آسان ‌تری جهیزیه و مراسم‌ها تهیه و برگزار می‌شده.

بی‌‌چشم‌داشت
از کمک‌ های دولتی می‌ پرسم. می‌ گویند هیچ کمکی از جانب دولت در این چند سال دریافت نکرده ‌اند در تمامی این سال‌ ها بی‌ چشم داشتی از بودجه‌ های دولتی به فعالیت خود ادامه داده‌ اند. این‌ ها در صورتی است که کمیته امداد و برخی دیگر از سازمان‌ها مراجعینی را برای کانون ازدواج اسان می‌فرستند ولی کم‌ ترین کمک و یا هماهنگی با این مجموعه نشده است.

***
*گزارشی بود از کانون ازدواج آسان تهران، کانونی که تمامی تلاش خالصانه شان را برای فراهم کردن شرایط ازدواج در این مسیر پر فرازو نشیب اقتصادی انجام می دادند.

**کار شده سایت سرسرا.

۹۳/۰۹/۰۶
مریم حدادی

آرشیو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی