زیتون

مثل آتش زدن پول‌ها

پنجشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۵۷ ب.ظ

مثل یک سوژه عکاسی، یک نظریه علمی، یک آهنگ، یک موضوع داستان، یک طراحی سایت، یک معماری ویژه یا خیلی از این یکی های دیگر، می توانند خاص باشند و در نگاه اول رسیدن به آنها سخت باشد و دور که حتی در دلمان هم بگوییم که این کارها که برای امثال من نیست!

اما وقتی که از نزدیک با یکی از افرادی که همین کارهای به نظر سخت را انجام داده آشنا می شوی و از نحوه کارش آگاه، می بینی که آنقدر توی کارش غرق شده بوده و آن را زندگی می کرده که تمام فکرش و امکاناتش را وسیله ای برای واضح تر شدن آن ایده ای که در ذهن داشته، می دیده و به نظر خودش روند طبیعی فکر کردن و کار کردن همین است.

غرق شده بوده و دست و پا نمی زده بلکه در جهت جریان آب شنا می کرده! و نهایتا به مقصودش هم رسیده. خیلی وقت ها ایده این کارها ساده و با یک اتفاق کوچک به ذهن افراد می رسد، مثل تمام اتفاقاتی که روزانه برای همه ما می افتد و ما ساده از کنارشان رد می شویم اما آن ها آن اتفاق را ربط ش می دهند به مسئله ای که ذهن شان درگیر آن است و بعد هم پرورش ش می دهند. اصلا تمام محیط اطارفا شان را وسیله هایی برای رسیدن به آن هدف مهم می دانند.

دست و پا زدن در مسیر روزانه زندگی، نتیجه ای به جز دور شدن از هدف و اتلاف انرژی ندارد. انرژیی که اگر کمی متفاوت تر به آن نگاه می کردیم می توانست صرف ایده هایی شود که به مقصدهای مهمی می رسند و گره از کاری باز می کنند. اما همین دست و پا زدن توانایی ها را فقط صرف همین حرکات انقباض و انبساط ماهیچه ها کرده بدون این که نتیجه ای داشته باشد. درست مثل وقتی که بخواهیم برای گرم کردن خودمان با آتش زدن کاغذها گرما ایجاد کنیم و از بین کاغذها هم پول هایمان را آتش بزنیم!

خلاق بودن کار سختی نیست، هنر است. هنر زندگی کردن خواسته ها بدون توجه به محدودیت ها! 

***

*صرفا جهت آرشیو.

**کار شده در سایت خوب 5 روز.

۹۳/۰۸/۲۲
مریم حدادی

5روز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی